Mnohí ich však nedodržiavajú a aj preto sú obyvateľmi prijímané kontroverzne: zdieľané elektrické kolobežky buď milujú, alebo nenávidia. Jedni v nich vidia prostriedok na uľahčenie prepravy po meste, iní len ďalšie nebezpečenstvo pre účastníkov cestnej premávky. Nastavenie pravidiel je nevyhnutné.
Hlavné mesto pripravuje pravidlá pre zdieľané kolobežky so spoločnosťami, ktoré túto službu prevádzkujú. Začali parkovaním, zatiaľ je vyznačených dvadsať mikrozón na parkovanie zdieľaných kolobežiek a bicyklov, no ich počet má ešte narásť. Ich umiestnenie nájdu užívatelia v mobilných aplikáciách. „Pri vytváraní parkovacích miest sa dbalo na to, aby zaparkované kolobežky a bicykle nechali dostatok priestoru pre chodcov, rodičov s kočíkmi či ľudí s obmedzenou mobilitou. Systém je v skúšobnej prevádzke, zóny bude mesto v spolupráci s prevádzkovateľmi prispôsobovať potrebám používateľov a upravovať podľa toho, ako zasahujú do peších trás,“ vysvetlila hovorkyňa magistrátu Katarína Rajčanová.
Doživotný zákaz
Prevádzkovatelia zdieľaných kolobežiek hovoria, že robia všetko pre to, aby užívatelia jazdili a parkovali bezpečne. Vo svojich aplikáciách odporúčajú parkovať paralelne s chodníkom a pri stojanoch na bicykle, nájdete v nich aj mapu miest, kde musia zákazníci kolobežky zaparkovať.
„Nastavenie aplikácie ani neumožňuje ukončiť jazdu mimo vyhradené virtuálne státie,“ vysvetľuje Martin Zajíc zo spoločnosti Bolt. „Samozrejme, môže sa stať, že používateľ kolobežku na určenom mieste zaparkuje, no nevhodne – postaví ju do cesty chodcom alebo pred vchod do domu. Aby sme tomu predchádzali, užívateľ musí odparkovanú kolobežku odfotiť do aplikácie. My tieto fotografie ukladáme a kontrolujeme – takže, ak dostaneme upozornenie na zle zaparkovanú kolobežku, dokážeme ho priradiť ku konkrétnemu užívateľovi. Ak sa ukáže, že daný užívateľ naše kolobežky nevhodne odkladá opakovane, môžeme jeho užívateľský účet zablokovať natrvalo,“ hovorí M. Zajíc.
Zdieľané elektrické kolobežky sa v hlavnom meste stali veľmi rýchlo obľúbeným dopravným prostriedkom. Aktuálne môžete v Bratislave nasadnúť na päťsto kolobežiek berlínskej spoločnosti Tier, o niekoľko desiatok viac ich má spoločnosti Bolt, ktorá prišla do metropoly ako prvá.

Pokuty sú zriedkavé
Za nedodržanie pravidiel cestnej premávky môže dať kolobežkárom pokutu polícia. Stáva sa to však iba výnimočne. Dokonca tak zriedka, že samotná polícia priznáva, že si o týchto pokutách ani nevedie štatistiku.
Mestské časti na regulovanie (nieto zakázanie) zdieľaných kolobežiek nemajú právomoci. Čiastočne ich môže usmerňovať iba hlavné mesto a prevádzkovatelia. „Keďže na národnej úrovni absentuje legislatíva na úpravu zdieľanej ekonomiky, do ktorej spadá aj zdieľaná mikromobilita, Bratislava pripravila zoznam odporúčaní a pravidiel pre prevádzkovateľov týchto služieb,“ uviedla hovorkyňa magistrátu Katarína Rajčanová. Či to pomôže však záleží len na používateľoch.
Pravidlá bezpečnej jazdy
V pešej zóne v centre mesta je povolená maximálna rýchlosť 5 km/h a zákaz parkovania. „Na jazdu pre kolobežky sú určené najmä cyklotrasy, nie chodníky. Na elektrokolobežke nemôže jazdiť viac ako jedna osoba. Kolobežka musí mať fungujúcu brzdu a zariadenie umožňujúce dávať zvukové výstražné znamenia. Prilba sa odporúča, no nie je povinná,” upresnil hovorca Prezídia policajného zboru Michal Slivka. Kolobežka musí byť aj riadne osvetlená. „Kolobežka musí byť vybavená zadným odrazovým sklom červenej farby, môže byť kombinované aj so svietidlom rovnakej farby. Vpredu je potrebné biele svietidlo,” uzatvoril Michal Slivka. (mak)
Podnety k zdieľaným kolobežkám posielajte na adresu cyklo@bratislava.sk