Šrot v uliciach. Nie každé opustené auto je vrak

Hrdzavá karoséria, tehly namiesto kolies, rozbité okná. Nie každý vrak musí vyzerať takto. Podľa zjednodušenej definície zo zákona o odpadoch je vrakom každé vozidlo, ktoré nemá platnú „estékáčku“, teda technickú a emisnú kontrolu. A mestská časť ako správca komunikácií 3. a 4. triedy by ho mala odstrániť. Poviete si – stačí predsa auto odtiahnuť na vrakovisko a hotovo. Také jednoduché to však nie je. Za odstraňovaním vrakov sa skrýva množstvo nevyhnutných administratívnych úkonov, ktoré túto činnosť niekedy až neúmerne predlžujú.

O vrakoch v Starom Meste sa oddelenie životného prostredia, ktoré túto agendu rieši, dozvedá od inšpektorov verejného poriadku, ale najčastejšie od obyvateľov. Je to logické, keďže tí majú najlepší prehľad o autách vo svojom susedstve, ktoré sa dlhodobo nehnú z miesta.

Zároveň však upozorňuje, že v čase koronakrízy nemusí platiť ani to, keďže na základe novely zákona č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke bola v súvislosti s mimoriadnym stavom predĺžená platnosť TK a EK o tri mesiace.

Prečo to toľko trvá?

Čo pre mestskú časť znamená riešenie vraku? Predovšetkým treba zistiť, komu vrak patrí. „Vylustrovať“ majiteľa na základe ešpézetiek môže Krajský dopravný inšpektorát, keďže to však robí pre všetky bratislavské mestské časti, trvá to niekedy aj dva mesiace. „Keď poznáme majiteľa, pripravíme výzvu, ktorú mu pošleme na adresu, vylepíme na auto a zverejníme na úradnej tabuli,“ vysvetľuje L. Uzsáková.

Spoločnosť, ktorá pre nás v súčasnosti odťahy vykonáva, už nemá voľné kapacity – takže neodťahuje,“ hovorí L. Uzsáková. Našťastie, podarilo sa jej nájsť ďalšiu takúto spoločnosť, zmluva je tesne pred podpisom. Vraky však už nebude odťahovať bezodplatne, ale za 50 eur bez DPH. Zaplatí to mestská časť.

Nahlasovanie vrakov v Starom Meste
Začarovaný kruh

Keď je auto na vrakovisku, vec je pre mestskú časť vybavená. Hoci… „Autá na vrakoviskách musí najprv vyradiť z evidencie okresný úrad – ale až po uplynutí 30-dňovej lehoty, počas ktorej si ich môže majiteľ vyzdvihnúť –, až potom ich môže firma spracovať, zošrotovať alebo inak využiť. No a problém je, že okresný úrad nekoná, takže autá stoja na vrakoviskách dlho a nedajú sa tam odtiahnuť ďalšie. Je to začarovaný kruh,“ priznáva Lenka Uzsáková.

V Starom Meste ročne riešime okolo štyridsať vrakov. Viac ako polovicu si na základe výzvy odstránia sami majitelia, zvyšok musí dať odtiahnuť mestská časť. Podľa Lenky Uzsákovej často ide o autá, ktorých majitelia nemajú trvalý pobyt v hlavnom meste. „Malé, zašité staromestské uličky, najmä pod Slavínom a v okolí Horského parku, asi lákajú odparkovať auto a nechať to mestskú časť, nech jeho likvidáciu vyrieši. Neviem, možno je za tým aj obava, že ide o niečo komplikované a drahé. No skutočnosť je taká, že za zošrotovanie auta nezaplatí súkromník viac ako 20 eur,“ prekvapuje Lenka.

Pre súkromníka je to jednoduchšie

Aj na webovej stránke mestskej časti nájdete zoznam spoločností, ktoré sa zaoberajú zošrotovaním vozidiel pre súkromné osoby. „Stačí sa s nimi dohodnúť, väčšina týchto spoločností zabezpečí aj odťah, auto tam netreba ani odviezť. Odovzdáte im kľúče, techničák a oni všetko vybavia. Nemáte s tým žiadne starosti. Myslím si, že tých 20 eur naozaj nie je taký peniaz, aby ľudia museli nechávať auto na ulici,“ hovorí L. Uzsáková.

Dlhostojace autá a vraky nie sú len problémom Starého Mesta. Viac či menej úspešne s nimi bojujú všetky mestské časti, najmä najväčšie slovenské sídlisko Petržalka.

Obyvateľov môžem ubezpečiť, že my ako mestská časť si do bodky plníme všetky povinnosti, ktoré nám z tejto agendy vyplývajú. Naozaj, do momentu, dokedy s tým môžeme niečo procesne urobiť, s tým aj naozaj robíme. To, že je plné vrakovisko, to už, bohužiaľ, ovplyvniť nedokážeme,“ vraví Lenka Uzsáková. Verí však, že vďaka zmluve s novou spoločnosťou sa situácia s vrakmi – aspoň s tými skutočnými – v Starom Meste pohne k lepšiemu. (maca)

vraky v starom meste